Scenekunst i børnehaven
Kan man bruge teater til at udvikle små børns indlæring?
Gennem pædagogiske læringsforløb, hvor en professionel teaterpædagog tilrettelagde undervisningsforløb, stimulerede vi børnenes sanser, samtidig med at deres kroppe blev aktiveret og kognitive evner udfordret. Det højnede fokus på kombinationen af leg, læring og sansning skabte en personlig oplevelse, der lagrede sig hos børnene og gav dem lyst til at lære mere.
Vi arbejdede også med ‘specialiserede variationer’ af Scenekunst i børnehaven, hvor vi fx fokuserede på sprogstimulering eller æstetiske læreprocesser.
I sprogstimuleringsforløbene fik børn og pædagoger besøg af en professionel teaterpædagog, som arbejdede med børnene gennem sprogstimulerende teaterlege, sange og rim. Undervisningen fokuserede på en sproglig og kropslig bearbejdning af den teaterforestilling, børnene så. Ligesom det litterære forlæg for forestillingen blev læst og leget igen og igen forud for teateroplevelsen, oplevede børnene forestillingen to gange med nogle ugers mellemrum. Gentagelse fremmer forståelsen – og trygheden!
I et andet opdrag var det langsigtede mål at styrke pædagogernes daglige arbejde med æstetiske læringsprocesser, så det blev en naturlig kompetence i mødet med scenekunst. Forløbet varede i 16 måneder og strakte sig over 4 forskellige scenekunstoplevelser og pædagogernes arbejde med ‘deres børns’ møde med den æstetiske oplevelse. Vi arbejdede med drama som et metodisk greb for læring. Drama forstået som fysiske og sproglige aktiviteter, der understøtter børnenes oplevelse af en teaterforestilling.
Projekterne gav børnene unikke teateroplevelser af høj kvalitet og på et niveau, som var tilpasset deres alder. Reaktionerne fra både børnene og pædagogerne vidnede om et stort og konkret udbytte i form af sproglig fremgang og forståelse for teatrets påvirkningsmuligheder.
Levering: Idé, koncept, kuratering, kontrakter, projektledelse, dokumentation
Kunder: Kulturstyrelsen, Det Lille Teater, Københavns Kommune, Gentofte Kommune
Periode: 2014 – 2019