Scenekunst på skoleskemaet

filiorum_skovgaard_Clarissa Meister-Petersen
 

Scenekunst højner læring og trivsel

Hvordan underviser man unge i ‘svære enmer’ som pubertet og digital dannelse uden at tabe både elever og lærere på gulvet?

Scenekunst på Skoleskemaet brugte teatrets ‘grænseoverskridende’ særegenskaber til at skabe et rum, hvor deltagerne trygt kunne udfordre blufærdighedsgrænser og udvide horisonter.

Gennem undervisningsforløb før og efter en nøje udvalgt forestilling, som f.eks. den politiske ungdomsforestilling Ung blond pige af det reumertvindende teater St.tv., klædte vi eleverne på til at forholde sig til forestillingens tematik.

Ved f.eks. at blive præsenteret for nogle af replikkerne og opføre brudstykker af handlingen i klassen fik eleverne en personlig erfaring med forestillingen allerede inden, de havde set den. Således byggede selve teateroplevelsen videre på et grundlag af erfaring, som efterbearbejdelsen yderligere udviklede, så forestillingen lagrede sig dybt i elevernes erfaring og forståelse. 

 

Levering: Idé, koncept, kuratering, kontrakter, projektledelse, undervisning, evaluering, dokumentation

Kunder: Gentofte Kommune, Mungo Park, Skovgårdsskolen

Periode: 2014 – 2019

 
 
filiorum_skovgaard_Clarissa Meister-Petersen
Filiorum, Clarissa Meister-Petersen
filiorum_skovgaard_Clarissa Meister Petersen